חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

בחינה נטורליסטית של ההשפעות של קנאביס רפואי על הפחתת חרדה וההבדלים בין גברים ונשים

הפרעת חרדה קשורה במקרים רבים לירידה באיכות החיים, ירידה בתפקוד יומי, וכוללת עוד סימפטומים נוספים ברמות חומרה שונות. רק שני שליש מהמטופלים המאובחנים בהפרעת חרדה מגיבים לטיפול תרופתי. טיפול תרופתי בהפרעת חרדה עלול לגרום לתופעות לוואי וגם קורה שנעשה בו שימוש לרעה. במחקרים שבוצעו בעבר, מטופלים המאובחנים בהפרעת חרדה דיווחו על שיפור באיכות החיים בעקבות שימוש במוצרי קנאביס.

מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון את השינויים ברמת התסמינים של החרדה בעקבות השימוש בקנאביס, בהתאם למגדר המטופלים.

המחקר בוצע בסגנון מחקר תצפיתי, רטרוספקטיבי. במחקר השתמשו במידע שנאסף על ידי יישומון חינמי בין השנים 2017 ל-2021 מנבדקים קנדיים אשר השתמשו במוצרי קנאביס במטרה להקל על תסמיני החרדה. חשוב לציין, שהחוקרים התמקדו בנבדקים (אי אפשר לוודא באמצעות האפליקציה הזו שהם באמת מטופלים ולא צורכים קנאביס עצמאית) שדיווחו על מדד של חרדה ובדקו האם הדיווח במדד הזה מושפע באופן שונה על ידי גיל או מגדר.

החוקרים בדקו רק דיווחים שבהם דווח על שימוש באחד משלושת התפרחות הבאות של חברת Aurora Cannabis Inc:

  • THC indica (THC: 17–19.1% CBD: 0.1%)
  • CBD (THC: 0.3–2.5% CBD: 8–10.3%)
  • THC sativa (THC: 17.5–22.3% CBD: 0–0.1%)

תוצאות המחקר חשפו ש-93 נבדקים במחקר השתמשו בזן THC indica, ש-69 נבדקים השתמשו בזן CBD, וש-70 נבדקים השתמשו בזן THC sativa. מתוך שיעור המשתמשים ניתן להבין שחלקם השתמשו בכמה זנים במקביל או החליפו בין הזנים.

סה”כ 184 נבדקים הזינו ביישומון 1,084 דיווחים של שימוש במוצרי הקנאביס. הגיל הממוצע של הנבדקים היה 35 שנה, ו-61% מהם היו נשים. הנבדקים דיווחו על 6 שימושים בממוצע כל אחד.

המודל האנליטי של המחקר הראה שיפור משמעותי בתסמיני החרדה לאורך תקופת השימוש בקנאביס בקרב גברים ונשים כאחד. בממוצע, נצפתה יעילות של כ-50% בהפחתת תסמיני החרדה עקב שימוש בקנאביס בשני המינים.

במודל האנליטי שבדק את רמת השיפור בתסמיני החרדה אצל הנבדקים שהשתמשו בתפרחת עשירה ב-CBD, נמצא שגברים לעומת נשים דיווחו על יעילות נמוכה יותר עקב השימוש בקנאביס להורדת תסמיני החרדה: 43% לעומת 52%, בהתאמה. לעומת זאת, בקבוצת הנבדקים שהשתמשו ב-THC indica, דווקא נשים דיווחו על יעילות נמוכה יותר לעומת הגברים: 44% לעומת 53%, בהתאמה. בקרב נבדקים שהשתמשו ב-THC sativa, יעילות השימוש במוצרי הקנאביס להורדת תסמיני החרדה לא הצביע על הבדל משמעותי בין גברים לנשים: 51% ו-53%, בהתאמה.

בנוסף, נמצא שנבדקים מקבוצת הגיל 40-66 הראו יעילות נמוכה משמעותית משאר קבוצות הגיל. החוקרים מצאו גם שנשים צרכו קנאביס יותר פעמים ביום (9-11) מאשר גברים (5-7).

החוקרים סיכמו שנראה שיפור בהפחתת תסמיני החרדה בשלושת הזנים שנבדקו, ללא קשר למגדר של הנבדק.

מסקנות של ד”ר יהושוע (שוקי) אבירם, דירקטור התחום הקליני בסאיקי:
מחקר חשוב שבדק את הקשר בין תסמיני חרדה ושימוש בקנאביס בשאיפה. יחד עם זאת, במחקר חסרים נתונים על אופי צריכת הקנאביס (עישון או אידוי), על שיעור המשתמשים בכל זן בכל זמן נתון, והאם היו תופעות לוואי.
כמו כן, למחקר יש הרבה מגבלות כמו מדגם קטן, אבחנה עצמית של חרדה, חוסר מידע על מחלות רקע וניסיון קודם בקנאביס, האם נצרכו טיפולים תרופתיים נוספים לחרדה ועצם כך שנבחרו רק מוצרים לשאיפה ולא מיצויי קנאביס לדוגמה.

לקריאת המאמר המלא (באנגלית)>> 

 

Minhas M, Lunn SE. Naturalistic examination of the anxiolytic effects of medical cannabis and associated gender and age differences in a Canadian cohort. J Cannabis Res. 2023 Jun 9;5(1):20.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

משאף ומחסנית SyqeAir

להפחתה מהירה בעוצמת כאב עצבי כרוני1, במינימום תופעות לוואי2-3 – לשיפור איכות השינה ואיכות החיים3-4.

לפרטים נוספים צרו איתנו קשר

  1. Almog, S, et al. (2020). European Journal of Pain, 24( 8 ), 1505-1516.
  2. Aviram, J, et al. (2021). European Journal of Pain, 25(2), 359-374.   בהשוואה לצורות המתן האחרות
  3. Aviram, J, et al. (2022). PAIN Reports, 7(3), e1011.   לאחר 120 יום טיפול במשאף
  4. Aviram, J, et al. (2023). Pharmaceuticals, 16(10), 1426.

אני רוצה לקבל מכם ניוזלטר דו חודשי!

תשלחו אותו בבקשה אל:

הטופס נשלח בהצלחה.
נשמח לחזור אליך בהקדם.
דילוג לתוכן