חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

בחינת תוצאות קליניות של הטיפול בקנאביס רפואי בחולים עם פיברומיאלגיה

תסמונת הפיברומיאלגיה (דאבת השרירים), לרוב מתבטאת בכאב שרירים ומפרקים כרוני, בהפרעות שינה, ובפגיעה קוגניטיבית ותפקודית. הטיפול בפיברומיאלגיה כולל טיפול תרופתי, קוגניטיבי, התנהגותי או שילוב בין הטיפולים. נכון לזמן כתיבת מחקר זה, התקבלו יותר ויותר דיווחים ממטופלים המאובחנים בפיברומיאלגיה על שיפור בסימפטומים בעקבות שימוש עצמי בקנאביס.

במאמר העדכני מהמידע שנאסף במרשם הקנאביס בבריטניה (UK), נעשה ניתוח של נתונים של המטופלות והמטופלים במוצרי הקנאביס שנצרכו בשל מחלת הפיברומיאלגיה.

מטרת המחקר הייתה לבדוק את השינוי באיכות החיים, בחרדה ובאיכות השינה בקרב המטופלים המאובחנים בפיברומיאלגיה שטופלו במוצרי קנאביס.

המחקר בוצע בסגנון של מחקר תצפיתי, רטרוספקטיבי. במחקר השתתפו מטופלים שאובחנו בפיברומיאלגיה וקיבלו מרשם למוצרי הקנאביס חודש אחד לפחות טרם כניסה למחקר. במחקר נעשה מעקב של שנה בנקודות מעקב של חודש, שלושה חודשים חצי שנה ושנה. מתוך 306 המטופלים שהתחילו את המעקב, 253 (84%) מטופלים ענו על השאלון של אחרי שלושה חודשים, 177 (59%) מטופלים ענו על השאלון של אחרי חצי שנה ו-68 (22%) מטופלים ענו על שאלון של אחרי שנה.

נבדקו המדדים הבאים: מדד מיוחד של חומרת הסימפטומים של פיברומיאלגיה, מדד איכות השינה (SQS), מדד החרדה (GAD-7), כאב (VAS-Pain), ומדד איכות החיים (EQ-5D-5L). בנוסף נבדקו שיעור תופעות הלוואי והכמות היומית הממוצעת של האופיאטים שנצרכו.

תוצאות המחקר הראו שמתוך 306 מטופלים, 70% היו נשים, כאשר הגיל הממוצע היה 45 שנה. חלק גדול (כ-53%) מהמטופלים לא עבדו. מתוך 306 מטופלים, 38% אף פעם לא השתמשו בקנאביס (נאיביים).

כ-41% מהמטופלים השתמשו במוצרי הקנאביס בבליעה בלבד, 12% מהמטופלים השתמשו במוצרי הקנאביס בשאיפה בלבד ויותר, 47% שילבו בין מוצרי קנאביס בבליעה ומוצרי קנאביס בשאיפה.
מדד איכות החיים השתפר בכל נקודות המעקב. בנקודות המעקב של חודש, שלושה חודשים וחצי שנה השתפרו המדדים של חומרת הסימפטומים של פיברומיאלגיה, איכות השינה והכאב.

המטופלים הנאיביים לקנאביס, דיווחו על שיפור במדד של חומרת הסימפטומים של פיברומיאלגיה רק בנקודת המעקב של החודש הראשון. בנוסף, מטופלים נאיביים דיווחו על שיפור במדד איכות החיים בנקודות המעקב של חודש ראשון ולאחר שלושה חודשים.

עם זאת, כשמסתכלים מקרוב על הממצאים רואים ירידה של עוצמת כאב חציוני של נקודה אחת בלבד וההשפעה דווקא משמעותית יותר במדדי השינה, החרדה ואיכות החיים.

חוקרים דיווחו בנוסף על ירידה בכמות המדווחת של אופיאטים לאחר תקופת מעקב של שנה (כ-20 מ”ג ליום בממוצע) לעומת תחילת המעקב (כ-24 מ”ג ביום בממוצע). חשוב לציין שבשאר נקודות המעקב הכמות היומית הממוצעת של האופיאטים נותרה ללא שינוי ביחס לכמות היומית הממוצעת של האופיאטים בכניסה למחקר.

בנוסף, שיעור הדיווחים על תופעות הלוואי היה משמעותי. מתוך 979 תופעות הלוואי אשר דווחו על ידי 24% מהמטופלים, השיעור של תופעות הלוואי השכיחות היה: עייפות (25%), יובש בפה (23%), קשיי ריכוז (22%), הירדמות (21%), כאב ראש (21%), וישנוניות (19%).

החוקרים סיכמו שנצפה קשר בין שימוש במוצרי קנאביס בקרב מטופלים המאובחנים בפיברומיאלגיה לבין שיפור במדדי הסימפטומים של פיברומיאלגיה, בכאב, בשינה, בחרדה ובאיכות החיים. יחד עם זאת, החוקרים דיווחו ששיעור תופעות הלוואי היה גבוה ביחס לשיעור של תופעות הלוואי אשר מדווחות בדרך כלל במחקרים האחרים של הרג’סטרי.

מסקנות של ד”ר יהושוע (שוקי) אבירם, דירקטור התחום הקליני בסאיקי:

מחקר זה מעניין מבחינת בדיקת ההשפעה של מוצרי הקנאביס על סימפטומים של מטופלים המאובחנים בפיברומיאלגיה. למרות ההצגה של תוצאות שיפור מבחינה סטטיסטית, ההשפעה הקלינית נמצאה כצנועה יותר. כמו כן, גם במחקר זה מהרג’יסטרי ב-UK, החיסרון המשמעותי הוא המעקב החסר ולכן יש לקחת את תוצאות המחקר בערבון מוגבל.
בנוסף, ההנחה שלי היא שאחוז משמעותי של המטופלים במחקר שצרכו קנאביס דרך הפה ולא בשאיפה, הם הסיבה ליעילות הקלינית הנמוכה שנצפית במחקר זה, כמו שכבר נצפה במחקרים אחרים על יעילות הטיפול בשמן קנאביס רפואי.

לקריאת המאמר המלא (באנגלית)>>

 

Wang C, Erridge S, Holvey C, Coomber R, Usmani A, Sajad M, Guru R, Holden W, Rucker JJ, Platt MW, Sodergren MH. Assessment of clinical outcomes in patients with fibromyalgia: Analysis from the UK Medical Cannabis Registry. Brain Behav. 2023 Jul;13(7):e3072

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

משאף ומחסנית SyqeAir

להפחתה מהירה בעוצמת כאב עצבי כרוני1, במינימום תופעות לוואי2-3 – לשיפור איכות השינה ואיכות החיים3-4.

לפרטים נוספים צרו איתנו קשר

  1. Almog, S, et al. (2020). European Journal of Pain, 24( 8 ), 1505-1516.
  2. Aviram, J, et al. (2021). European Journal of Pain, 25(2), 359-374.   בהשוואה לצורות המתן האחרות
  3. Aviram, J, et al. (2022). PAIN Reports, 7(3), e1011.   לאחר 120 יום טיפול במשאף
  4. Aviram, J, et al. (2023). Pharmaceuticals, 16(10), 1426.

אני רוצה לקבל מכם ניוזלטר דו חודשי!

תשלחו אותו בבקשה אל:

הטופס נשלח בהצלחה.
נשמח לחזור אליך בהקדם.
דילוג לתוכן