חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

בטיחות לטווח ארוך של הטיפול בקנאביס רפואי במחלת הפרקינסון

במדינת ישראל רופאים יכולים לספק למטופלים המלצה או בקשה ליחידת הקנאביס הרפואי (יק”ר) לשימוש בקנאביס בהתוויה של כאב על רקע מחלת הפרקינסון. מחקרים שפורסמו לפני כתיבת מחקר זה היו חלוקים לגבי היעילות של השימוש בקנאביס במטופלי פרקינסון. בנוסף, פורסמו מעט מאוד מחקרים לפני מחקר זה שבדקו את ההשפעות ארוכות הטווח של שימוש בקנאביס במטופלים אלו.

מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון את השינוי בהתקדמות הסימפטומים (תסמינים) הנוירו-פסיכיאטריים של מחלת הפרקינסון בקרב מטופלים המאובחנים במחלת הפרקינסון שהשתמשו בקנאביס רפואי.

המחקר הנוכחי בוצע בסגנון מחקר תצפיתי רטרוספקטיבי על ידי קבוצת חוקרים ונוירולוגים מכובדים מהמרכז הרפואי “שיבא-תל השומר”. החוקרים ניתחו את הנתונים של המטופלים מתוך מאגרי המידע שנאספו בין השנים 2008-2022. החוקרים חילקו את המדגם לשתי הקבוצות: קבוצת הטיפול כללה מטופלים מאובחנים בפרקינסון שקיבלו קנאביס וקבוצת הביקורת שכללה מטופלים מאובחנים בפרקינסון אך ללא שימוש בקנאביס. לקבוצת הטיפול נבחרו 76 מטופלים. החוקרים זיווגו 76 מטופלים מקבוצת הביקורת לקבוצת מטופלים שהתאימו לקבוצת הביקורת מתוך מאגר של 2,813 מטופלים על סמך מאפיינים אישיים (מין, גיל, זמן אבחנה במחלת פרקינסון ומשך המחלה). כל המטופלים היו במעקב עד שלוש שנים. החוקרים בדקו את הקשר בין שימוש במוצרי הקנאביס לבין משך הזמן שעבר עד להופעת הסימפטומים של מחלת הפרקינסון.

תוצאות המחקר הראו שהגיל הממוצע של שתי הקבוצות יחד היה 66 שנים, כאשר 62% מהם היו גברים. כ-54% מהמטופלים בקבוצת הטיפול צרכו קנאביס בבליעה (שמן) ו-40% צרכו קנאביס בעישון או אידוי. יתר המטופלים (6%) צרכו שילוב של קנאביס בבליעה ובתפרחת. בממוצע המטופלים צרכו מינון חודשי של 20 גרם תפרחת.
לא נמצאו הבדלים משמעותיים בקצב הופעת הסימפטומים המוטוריים, הפסיכוטיים, הדיכאוניים או הקוגניטיביים של מחלת הפרקינסון בין שתי קבוצות המחקר.

החוקרים סיכמו שבמשך שלוש שנים של טיפול בקנאביס, לא נצפתה החמרה בסימפטומים של מחלת הפרקינסון ולכן שימוש בקנאביס הינו בטוח עבור המטופלים המאובחנים במחלת פרקינסון – לפחות מבחינת התקדמות המחלה.

סיכום של ד”ר יהושוע (שוקי) אבירם, דירקטור התחום הקליני בסאיקי:
זהו מחקר חשוב מאוד שבדק את הקשר ארוך הטווח בין החמרת הסימפטומים של מחלת הפרקינסון לבין השימוש בקנאביס. כפי שטענו החוקרים, היעדר ההחמרה בסימפטומים למרות השימוש בקנאביס, אכן יכול להצביע על מידת הבטיחות המסוימת בקרב אוכלוסיית חולי פרקינסון המשתמשים בקנאביס. עם זאת, אחד החסרונות העיקריים של המחקר הוא הזמן הארוך בין הביקורות (כשנה) אשר, ככל הנראה, היה יכול להשפיע על האבחון של הסימפטומים של מחלת פרקינסון.
בנוסף, כמו במחקרים אחרים בתחום זה, מפני שחסר מידע לגבי אפיון מוצרי הקנאביס עצמם וההטרוגניות של אופן הצריכה, יהיה קשה מאוד לשכפל את המחקר הזה ב”עולם האמיתי” ולקבל תוצאות דומות.

לקריאת המאמר המלא (באנגלית)>>

 

Goldberg T, Redlich Y, Yogev D, Fay-Karmon T, Hassin-Baer S, Anis S. Long-term safety of medical cannabis in Parkinson’s disease: A retrospective case-control study. Parkinsonism and Related Disorders. 2023 Jul;112:105406.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

משאף ומחסנית SyqeAir

להפחתה מהירה בעוצמת כאב עצבי כרוני1, במינימום תופעות לוואי2-3 – לשיפור איכות השינה ואיכות החיים3-4.

לפרטים נוספים צרו איתנו קשר

  1. Almog, S, et al. (2020). European Journal of Pain, 24( 8 ), 1505-1516.
  2. Aviram, J, et al. (2021). European Journal of Pain, 25(2), 359-374.   בהשוואה לצורות המתן האחרות
  3. Aviram, J, et al. (2022). PAIN Reports, 7(3), e1011.   לאחר 120 יום טיפול במשאף
  4. Aviram, J, et al. (2023). Pharmaceuticals, 16(10), 1426.

אני רוצה לקבל מכם ניוזלטר דו חודשי!

תשלחו אותו בבקשה אל:

הטופס נשלח בהצלחה.
נשמח לחזור אליך בהקדם.
דילוג לתוכן