חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הנחיות לטיפול קליני בכאב כרוני באמצעות קנאביס ותרופות מבוססות קנבינואידים

כ-20 עד 25 אחוזים מאוכלוסיית העולם מתמודדים עם כאב כרוני, כאשר בערך שני שליש מהמטופלים המאובחנים בכאב כרוני מדווחים על עוצמת כאב ברמה בינונית או גבוהה. כאב כרוני לעתים קרובות מלווה בסימפטומים נלווים לרבות חוסר שינה, חרדה, דיכאון, התמכרויות לחומרים, ובעיקר התמכרות לתרופות אופיאטיות. בנוסף, כאב כרוני נמצא בין הסיבות השכיחות למתן קנאביס רפואי ומוצרי קנאביס למטופלים.

מטרת המאמר הנוכחי הייתה להציג את הקווים המנחים למתן קנאביס רפואי ומוצרי קנאביס למטופלים המאובחנים בכאב כרוני אשר משולב עם הסימפטומים הנלווים שהוצגו למעלה.

המחקר בוצע על ידי חוקרים מקנדה בסגנון של סקירת ספרות שיטתית. החוקרים חיפשו מחקרים שעברו ביקורת עמיתים (peer review) שפורסמו בין השנים 2001 ו-2019 במאגרי הנתונים המפורסמים: Academic Search Complete, Cochrane Database of Systematic Reviews, Evidence Based Medicine Reviews, OVID Medline, PsychINFO, PubMed, CINAHL, and Web of Science. לא נכללו בסקירה מחקרים שבדקו את ההשפעה של מוצרי הקנאביס הסינטטיים: nabilone & dronabinol.

החוקרים מצאו 4989 מחקרים עם פוטנציאל להיכלל במאמר, מתוכם נכללו במאמר 70 מחקרים: 19 מתוכם סקירות סיסטמיות ו-51 מחקרים קליניים.

החוקרים ניתחו את המחקרים, ובעקבות הניתוח סיפקו המלצות בהתאם לרמת איכות ההוכחות של המלצות אלה בנושאים הבאים:

  • המלצה חזקה עם רמת הוכחה בדרגה בינונית – להשתמש במוצרי הקנאביס לטיפול בכאב כרוני לרבות כאב עצבי מרכזי ופריפרי
  • המלצה חלשה עם רמת הוכחה בדרגה הנמוכה – להשתמש במוצרי הקנאביס לטיפול בבעיות הניידות של מטופלים המאובחנים בכאב כרוני שלא הגיבו ברמה הרצויה לטיפול המקובל.
  • המלצה חזקה עם רמת הוכחות בינונית – להשתמש במוצרי קנאביס במטופלים מאובחנים בכאב ניורופטי (עצבי) ומוסקולוסקליטלי (שריר-עצם) כתוצאה ממחלת HIV (מחלת הכשל החיסוני / איידס) אשר לא הגיבו ברמה הרצויה לטיפול המקובל בכאב או דיווחו על תופעות לוואי כתוצאה מהטיפול המקובל בכאב.
  • המלצה חזקה עם רמת הוכחות נמוכה – להשתמש במוצרי הקנאביס במטופלים המאובחנים ב-HIV לטיפול בבחילות, חרדה, דיכאון, חוסר תיאבון וירידה במשקל.
  • המלצה חזקה עם רמת הוכחות בינונית – להשתמש במוצרי הקנאביס להקלה על כאב במטופלים מאובחנים בטרשת נפוצה אשר לא משיגים הקלה בעוצמת הכאב כתוצאה מהטיפול המקובל.
  • המלצה חזקה עם רמת הוכחות בינונית – להשתמש במוצרי הקנאביס להקלה בהתכווצות השרירים במטופלים המאובחנים בטרשת נפוצה אשר לא משיגים הקלה בהתכווצות השרירים כתוצאה מהטיפול המקובל.
  • המלצה חזקה עם רמת הוכחות נמוכה – להשתמש במוצרי הקנאביס לשיפור השינה במטופלים המאובחנים בטרשת נפוצה אשר לא משיגים שיפור בשינה כתוצאה מהטיפול המקובל.
  • המלצה חזקה עם רמת הוכחות נמוכה – להשתמש במוצרי הקנאביס להקלה בכאב במטופלים המאובחנים בדלקת פרקים ופיברומיאלגיה אשר לא משיגים הקלה בכאב כתוצאה מהטיפול המקובל.
  • המלצה חלשה עם רמת הוכחות נמוכה – להשתמש במוצרי הקנאביס להקלה בכאב במטופלים המאובחנים במיגרנה אשר לא משיגים הקלה בכאב כתוצאה מהטיפול המקובל.
  • המלצה חלשה עם רמת הוכחות נמוכה – להשתמש במוצרי הקנאביס להפחית את כמות הבחילות במטופלים המאובחנים בכאב כרוני אשר לא משיגים הקלה בכמות הבחילות כתוצאה מהטיפול המקובל.
  • המלצה חזקה עם רמת הוכחות בינונית – להשתמש במוצרי הקנאביס לשיפור השינה במטופלים המאובחנים בכאב כרוני אשר לא משיגים שיפור בשינה כתוצאה מהטיפול המקובל.
  • המלצה חזקה עם רמת הוכחות נמוכה – להשתמש במוצרי הקנאביס לשיפור בשינה במטופלים המאובחנים בכאב כרוני אשר לא משיגים שיפור בשינה כתוצאה מהטיפול המקובל.
  • המלצה חזקה עם רמת הוכחות נמוכה – להשתמש במוצרי הקנאביס עם ריכוז דומיננטי של THC להגברת התאבון בקרב מטופלים המאובחנים בכאב כרוני שלא קיבלו טיפול כלל להגברת התאבון.
  • המלצה חלשה עם רמת הוכחות נמוכה – להשתמש במוצרי הקנאביס לשיפור הסימפטומים של PTSD בקרב מטופלים המאובחנים בכאב כרוני אשר לא משיגים שיפור בסימפטומים כתוצאה מהטיפול המקובל.
  • המלצה חזקה עם רמת הוכחות בינונית – להשתמש במוצרי הקנאביס לשיפור סימפטומים של חרדה במטופלים המאובחנים בכאב כרוני אשר לא משיגים שיפור בסימפטומים של חרדה כתוצאה מהטיפול המקובל.
  • המלצה חלשה עם רמת הוכחות בינונית – להשתמש במוצרי הקנאביס לשיפור סימפטומים של דיכאון במטופלים המאובחנים בכאב כרוני אשר לא משיגים שיפור בסימפטומים של דיכאון כתוצאה מהטיפול המקובל.
  • המלצה חזקה עם רמת הוכחות בינונית – להשתמש במוצרי הקנאביס לשיפור סימפטומים של דיכאון במטופלים המאובחנים בכאב כרוני אשר לא משיגים שיפור בסימפטומים של דיכאון מטיפול באופיאטים או חוו תופעת הלוואי הקשורה לאופיאטים או שהם בעלי סיכון גבוה לסיבכיםך כתוצאה מטיפול באופיאטים.

מעניין לקרוא גם שהחוקרים ציינו שמוצרי הקנאביס בבליעה עדיפים על מוצרי הקנאביס הניתנים בעישון בגלל היעדר נזק מתוצרי הבעירה הנוצרים במהלך העישון. ובנוסף, שימוש במוצרי הקנאביס בבליעה, לדעתם של החוקרים, אמור לספק זמן השפעה ארוך יותר.

החוקרים טענו בנוסף שמוצרי קנאביס עשירים ב-THC ולא ב-CBD, הם אלה שיש להם פוטנציאל לגרום להקלה ברמת הכאב. יחד עם זאת, החוקרים ציינו שמוצרי הקנאביס עם העשירים ב-THC, קשורים לשיעור גבוה יותר בדיווח על תופעות לוואי.
תופעות הלוואי הקשורות לשימוש במוצרי קנאביס עם עתירים ב-THC הם: סחרחורת, פגיעה קוגניטיבית, יובש בפה, עליה בדופק, חרדה, עייפות וישנוניות. החוקרים סברו שניתן להפחית את שיעור תופעות הלוואי על ידי התחלה ממינונים נמוכים יותר של מוצרי הקנאביס ועליה הדרגתית במינון (start low go slow).

החוקרים ציינו גם שמוצרי קנאביס לא מומלצים לילדים או לבני נוער.
בשאלה של מהו המינון האופטימלי, החוקרים המליצו על מינון שמצד אחד משיג את המטרות הטיפוליות אך מצד שני מאפשר למטופלים לתפקד ולא להרגיש את המצב של אופוריה “תחושת היי”.

סיכום של ד”ר יהושוע (שוקי) אבירם, דירקטור התחום הקליני בסאיקי:

זהו מאמר חשוב מאחר והוא לכאורה מסכם את ההתוויות לטיפול במוצרי הקנאביס, אשר כוללות לא רק טיפול בכאב כרוני אלא גם טיפול בסימפטומים הנלווים אליו.
ההנחיות נכתבו על פי  הממצאים של 70 מאמרים, 19 מתוכם היו סקירות סיסטמיות ו-51 מחקרים קליניים.
באופן כללי, נמצא שלמוצרי קנאביס יש יעילות בינונית בהפחתת כאב אבל גם בטיפול בקו-מורבידיות בהפרעות שינה, חרדה ותיאבון.
מסקנות החוקרים היו שיש לתת לכל המטופלים במוצרי קנאביס מידע על סיכונים ותופעות לוואי אפשריות של הטיפול ושמטופלים ומטפלים צריכים לעבוד יחד בטיפול במוצרי קנאביס, כדי לזהות את המינון, הטיטרציה ודרך המתן שמתאימה לכל אינדיבידואל.

לקריאת המאמר המלא (באנגלית)>>

 

Bell AD, MacCallum C, Margolese S, Walsh Z, Wright P, Daeninck PJ, Mandarino E, Lacasse G, Kaur Deol J, de Freitas L, St Pierre M, Belle-Isle L, Gagnon M, Bevan S, Sanchez T, Arlt S, Monahan-Ellison M, O’Hara J, Boivin M, Costiniuk C. Clinical Practice Guidelines for Cannabis and Cannabinoid-Based Medicines in the Management of Chronic Pain and Co-Occurring Conditions. Cannabis Cannabinoid Res. 2024 Apr;9(2):669-687.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

משאף ומחסנית SyqeAir

להפחתה מהירה בעוצמת כאב עצבי כרוני1, במינימום תופעות לוואי2-3 – לשיפור איכות השינה ואיכות החיים3-4.

לפרטים נוספים צרו איתנו קשר

  1. Almog, S, et al. (2020). European Journal of Pain, 24( 8 ), 1505-1516.
  2. Aviram, J, et al. (2021). European Journal of Pain, 25(2), 359-374.   בהשוואה לצורות המתן האחרות
  3. Aviram, J, et al. (2022). PAIN Reports, 7(3), e1011.   לאחר 120 יום טיפול במשאף
  4. Aviram, J, et al. (2023). Pharmaceuticals, 16(10), 1426.

אני רוצה לקבל מכם ניוזלטר דו חודשי!

תשלחו אותו בבקשה אל:

דילוג לתוכן