חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

השפעת הקנאביס על יכולת הנהיגה, בקרב מטופלים ברישיון

השפעת צריכת הקנאביס על יכולת הנהיגה כבר נחקרה רבות. עם זאת, מרבית המחקר התרכז בהשפעת צריכה חברתית (Recreational) -ופחות בצריכה רפואית (Medical) של קנאביס, על מטופלים ברישיון.

ישנה הנחה רווחת, שמטופלים שצורכים כמויות קבועות של קנאביס לאורך זמן, יהיו חשופים פחות לפגיעות קוגניטיביות ולפגיעות ביכולות הפסיכומוטוריות שלהם.

מחקר מעבדתי, שנערך באוסטרליה בעזרת סימולטור נהיגה, נבדקו 40 מטופלים (מהם, 55% גברים), בטווח גילים של 23-80 שנים, כשהם תחת השפעת קנאביס, שאותו הם נוטלים ברישיון לטיפול בהתוויות מאושרות לקנאביס רפואי. המאמר לא מפרט כמה מהמטופלים צרכו את הקנאביס בבליעה וכמה מהם בשאיפה. הערכת יכולת הנהיגה כללה סטייה מנתיב, סטייה ממהירות מותרת ושונות שאינה נשלטת במהירות ובהיגוי.
במחקר נעשתה הערכה לפני הצריכה (בייסליין) של 2.5 ו-5 שעות לאחר הנטילה. לאחר הנהיגה נעשתה הערכה סובייקטיבית של המאמץ לנהוג. רמות THC בדם וברוק נבדקו בנקודות מעקב שונות (לפני הנטילה ו-1, 2, 4 ו-6 שעות לאחר הנטילה).

החוקרים דיווחו שבנתוני המטופלים נצפה שינוי משמעותי לאחר נטילת הקנאביס בהשוואה ללפני הנטילה. השינוי הראה שליטה טובה יותר בממוצע המהירות, ובשיפור של ההערכה הסובייקטיבית של המאמץ לנהיגה לאחר הנטילה. עוד נמצא; מטופלים שצרכו מוצרי שמן, רמת הסטייה מהנתיב וההערכה הסובייקטיבית של המאמץ לנהיגה היו טובות פחות בהשוואה למטופלים שצרכו מוצרי תפרחת. רמות THC בדם וברוק נמצאו גם לאחר 6 שעות מהנטילה ברמה של 0-24 נ”ג/מ”ל. ממצא מעניין נוסף הוא, ששעה לאחר הנטילה, היו מטופלים שרמת ה-THC שלהם בדם הייתה 10-20 נ”ג/מ”ל.

תוצאות המחקר הזה הביאו את החוקרים למסקנה שלצריכת מוצרים שמכילים THC (בטווח של 1.13-39.18 מ”ג/מנה) יש השפעה מעטה מאוד על יכולת הנהיגה, כאשר נוטלים את הקנאביס כטיפול שנרשם על ידי הרופא המטפל.

סיכום של ד”ר יהושוע (שוקי) אבירם, דירקטור התחום הקליני בסאיקי:

אני שמח שברחבי העולם מתחילים להפנים את מה שמזמן אני מנסה לקדם: התוצאות מהמחקרים שנעשו במשך השנים על צריכה חברתית מוגזמת ואקראית של אנשים, לא ניתנות להכללה על מטופלי קנאביס רפואי. מרבית, אם לא כל מחקרי השפעת קנאביס על נהיגה בצריכה חברתית (אגב, רבים מהם נעשו על ידי אותה המעבדה מאוסטרליה שפרסמה את המחקר הזה), הראו שישנה השפעה שלילית משמעותית של צריכת קנאביס על יכולת הנהיגה והמליצו לא לנהוג תחת השפעת קנאביס. אך הממצא לפיו צריכת קנאביס במינונים נמוכים, יחסית לצריכה חברתית, נמצא כלא משפיע על יכולת נהיגה משמעותית (ואפילו שיפור בחלק מהמדדים). בנוגע לרמות ברוק, אני לא יודע איך להתייחס אליהם, היות שזה כנראה מקום שניתן לראות בו ממצאים גם מהנטילה הקודמת. אגב, גם רמות ה-THC בדם לחלק גדול מהמטופלים לא היה 0 בבייסליין מהנטילות הקודמות. כלומר, מרבית המטופלים יהיו חיוביים ל-THC בדם או ברוק, גם ללא נטילה קרובה ובמדינות עם אפס סובלנות לרמת THC, במידה שמטופלים אלו יימצאו חיוביים, הם יהיו בסכנה לעבירה פלילית.

לקריאת המאמר המלא באנגלית>

 

Manning B, Arkell TR, Hayley AC, Downey LA. A semi-naturalistic open-label study examining the effect of prescribed medical cannabis use on simulated driving performance. J Psychopharmacol. 2024;1–11.

2 תגובות

    1. תודה על תגובתך ד”ר ברוך,
      אני מסכים איתך שחלק גדול ממה שחושבים שהוא בגלל הקנאביס הוא בעצם בשל שילוב עם סמים אחרים כמו אלכוהול.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

משאף ומחסנית SyqeAir

להפחתה מהירה בעוצמת כאב עצבי כרוני1, במינימום תופעות לוואי2-3 – לשיפור איכות השינה ואיכות החיים3-4.

לפרטים נוספים צרו איתנו קשר

  1. Almog, S, et al. (2020). European Journal of Pain, 24( 8 ), 1505-1516.
  2. Aviram, J, et al. (2021). European Journal of Pain, 25(2), 359-374.   בהשוואה לצורות המתן האחרות
  3. Aviram, J, et al. (2022). PAIN Reports, 7(3), e1011.   לאחר 120 יום טיפול במשאף
  4. Aviram, J, et al. (2023). Pharmaceuticals, 16(10), 1426.

אני רוצה לקבל מכם ניוזלטר דו חודשי!

תשלחו אותו בבקשה אל:

דילוג לתוכן