חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

טיפול בשאיפה בקנאביס רפואי בכאבי גב תחתון

כאבי גב תחתון היא אבחנה נפוצה מאוד של כאב מסוג שריר-עצם והיא עמידה לטיפול בחלק מהמקרים. מספר מחקרים כבר שיערו שהטיפול בקנאביס יכול להטיב את התקדמות מצבם של מטופלים אלו. עדויות נוספות מראות שמוצרי קנאביס במצבי כאב מסוג זה יכולים לספק טיפול בטוח יותר, עם פחות תופעות לוואי מטיפול קונבנציונלי.

מטרת מחקר זה הייתה להעריך את יעילות הטיפול במוצרי קנאביס רפואי בשאיפה של תפרחות בקרב מטופלים שסובלים מכאב גב תחתון כרוני למשך 24 חודשי טיפול (נקודות המעקב היו לפני תחילת הטיפול, ולאחר 1, 3, 6, 12 ו-24 חודשים מתחילת הטיפול).

המחקר נערך על ידי ד”ר דרור רובינסון, מנתח אורתופדי מבית החולים “השרון” בישראל.
השתתפו במחקר 29 מטופלים (הגיל הממוצע היה 47 בטווח של 18-90 שנים, 20 מהם היו גברים), אשר נכשל עבורם ניסיון טיפולי קודם בטיפול קונבנציונלי אחד לפחות בכאב, של סוגי התרופות הבאות: תרופות נוגדות דלקת, אופיאטים או תרופות נוירולוגיות, וכמו כן, לא עזר להם טיפול פיזיותרפי. מטופלים אלו עברו בדיקת דימות שאישרה את המקור האורגני של כאב הגב שלהם.

כל המטופלים התחילו טיפול בקנאביס רפואי בתפרחות מיובשות בכמות של 20 גרם בחודש ביחס THC:CBD של 10:10 (כאשר מותרת עבור היצרנים טווח טעות של ±4%). המטופלים שילבו זני קנאביס שונים בכל חודש.

החוקרים דיווחו שנשים צרכו פחות קנאביס מאשר גברים במהלך השנתיים של המעקב.
נמצא שהמדד העיקרי של ציוני שאלון איכות החיים בתת המדד הפיזיקלי (SF-12 PCS – physical component score) השתפרו משמעותית במהלך הטיפול לאחר 18 חודשי טיפול והלאה.
מדדים שניוניים נוספים, כולל עוצמת הכאב על סולם 0-10 (VAS), מדד מוגבלות (Oswestry Disability Index) ו-SF-12 (MCS- mental component score) השתפרו במהלך הטיפול.

החוקרים סיכמו את תוצאות המחקר בכך שהטיפול בקנאביס רפואי בשאיפה כנראה יעיל ובטוח לטיפול בכאב גב תחתון כרוני ושמטופלים מתמידים בטיפול זה.

מסקנות של ד”ר יהושוע (שוקי) אבירם, דריקטור התחום הקליני בסאיקי:
זהו מאמר חשוב מאוד, שמוסיף מידע רב וארוך טווח על יעילות הטיפול בקנאביס רפואי בשאיפה. רצוי שקלינאים רבים ימשיכו בדרכם של הקלינאים שביצעו את המחקר הנ”ל ופרסמו אותו, בכדי לחלוק את הידע הזה עם כלל העולם.
כחוקר, אני מרגיש שמדגם של 29 מטופלים מאתגר תהליך הסקת מסקנות משמעותיות מתוצאות המחקר, זאת למרות שכלל המטופלים המשיכו בטיפול רציף במהלך השנתיים שזה לכשעצמו הישג מאוד מרשים.
בנוסף, אני סקרן לדעת האם צריכת הקנאביס של המטופלים שהשתתפו במחקר נעשתה באמצעות עישון, אידוי או דרך אחרת, וזהו לדעתי מידע חשוב מאוד להצגה.
לא מצאתי בפרק התוצאות במאמר דיווח על אופי ושיעור תופעות הלוואי שדווחו במהלך המחקר. זה חבל, לדעתי, כי מומלץ תמיד להראות את שני צדדי המטבע בכל מאמר, גם עבור היעילות וגם עבור הבטיחות, בכדי לאפשר לרופאים ומטופלים לקבל החלטה מושכלת לגבי הטיפול שהם ממליצים עליו או נוטלים בעצמם.

לקריאת המאמר המלא (באנגלית)>>

 

 Robinson D, Gazit T, Yassin M. Treatment of low back pain with inhaled Cannabis, a 24 months follow-up study. MOJ Orthop Rheumatol. 2023;15(5):191‒197. DOI: 10.15406/mojor.2023.15.00644

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

משאף ומחסנית SyqeAir

להפחתה מהירה בעוצמת כאב עצבי כרוני1, במינימום תופעות לוואי2-3 – לשיפור איכות השינה ואיכות החיים3-4.

לפרטים נוספים צרו איתנו קשר

  1. Almog, S, et al. (2020). European Journal of Pain, 24( 8 ), 1505-1516.
  2. Aviram, J, et al. (2021). European Journal of Pain, 25(2), 359-374.   בהשוואה לצורות המתן האחרות
  3. Aviram, J, et al. (2022). PAIN Reports, 7(3), e1011.   לאחר 120 יום טיפול במשאף
  4. Aviram, J, et al. (2023). Pharmaceuticals, 16(10), 1426.

אני רוצה לקבל מכם ניוזלטר דו חודשי!

תשלחו אותו בבקשה אל:

הטופס נשלח בהצלחה.
נשמח לחזור אליך בהקדם.
דילוג לתוכן