חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

מחקר “עולם אמיתי” על הטיפול בקנאביס רפואי בחולים הסובלים מדיסטוניה

דיסטוניה (Dystonia) זו היא תסמונת המאופיינת בהתכווצויות מתמשכות של שרירים ובכך גורמת לתנועות מעוותות ובלתי רצוניות של הגפיים, הצוואר או של כל הגוף. תנועות הגוף הנגרמות על ידי התכווצויות אלו לעתים יכולות לגרום לכאב.
ישנה סברה לפיה שימוש במוצרי קנאביס יכול להקל על הכאב הנגרם מההתכווצות של השרירים באמצעות הפעלת הרצפטורים במערכת האנדוקנאבינואידית המשפיעים על התנועה ועל עוצמת הכאב.

מטרת מחקר זה הייתה לבחון את הקשר בין שימוש בקנאביס לבין שיפור בסימפטומים של דיסטוניה, לרבות עוצמת הכאב.
המחקר בוצע בסגנון של מחקר תצפיתי פרוספקטיבי. המחקר נערך על ידי ד”ר סער אניס מהמחלקה הנוירולוגית במרכז הרפואי “שיבא-תל השומר” וקבוצת החוקרים מאותה המחלקה בבית החולים ומאוניברסיטת תל אביב.

למחקר נבחרו מטופלים מהמרכז הרפואי “שיבא” שביקרו בו בין השנים 2019 ועד 2021 ואובחנו ב-Dystonia או ב-Blepharospasm. לאחר הגיוס למחקר, המטופלים התבקשו לענות על שאלונים לגבי עוצמת הכאב, שיעור השיפור בדיסטוניה, לדווח על מאפייני הקנאביס שבו הם משתמשים ועל תופעות הלוואי של הקנאביס שהם חוו.

מתוצאות המחקר ניתן לראות שמתוך 125 המטופלים שאובחנו בדיסטוניה, 36 קיבלו המלצה לטיפול בקנאביס באישור משרד הבריאות. מתוכם, 23 מטופלים הסכימו להשתתף במחקר.
הגיל הממוצע של המטופלים היה 53 שנים, וכ-48% מהם היו נשים.
מבחינת אופן צריכת הקנאביס, כ-48% מהמטופלים השתמשו בתפרחות קנאביס בשאיפה (כלומר, בעישון או באידוי). המטופלים צרכו את הקנאביס 3.3 פעמים בשבוע בממוצע.
נצרך מינון יומי של 101 מ”ג של טטרה-הידרו-קנביול (THC) ושל 51 מ”ג של קנבידיול (CBD) ביום בממוצע. המטופלים השתמשו בחודש בממוצע ב-22.3 גרם של קנאביס.

כ-52% מהמטופלים במחקר דיווחו שהם מרוצים או מרוצים מאוד מהאפקט (ההשפעה) של הקנאביס על הסימפטומים של הדיסטוניה. כ-76% מהמטופלים דיווחו שהם מרוצים או מרוצים מאוד מהאפקט של הקנאביס על עוצמת הכאב הנובעת מהדיסטוניה. כ-57% מהמטופלים דיווחו שהם מרוצים או מרוצים מאוד מהאפקט של הקנאביס על איכות החיים.
מטופלים שצרכו את הקנאביס בשאיפה דיווחו על אפקט משמעותי יותר על הדיסטוניה לעומת מטופלים שהשתמשו בשמן קנאביס בבליעה. כמו כן, כ-79% מהמטופלים שהשתמשו בקנאביס בשאיפה דיווחו על שיפור בסימפטומים של הדיסטוניה לעומת כ-21% מהמטופלים שהשתמשו בשמן קנאביס בבליעה.
החוקרים מצאו מתאם (קשר) חיובי בין אחוז גבוה יותר של THC בקנאביס, צריכת כמות חודשית גבוהה יותר של קנאביס, לבין שיפור טוב יותר במדדי הסימפטומים של הדיסטוניה שדווחו.
יחד עם זאת, הייתה שכיחות גבוהה של תופעות לוואי שדווחה על ידי המטופלים, כאשר 65% מהמטופלים דיווחו על יובש בפה, 43% מהמטופלים דיווחו על סדציה, 39% מהמטופלים דיווחו על סחרחורת וכ-26% מהטופלים דיווחו על תופעות לוואי פסיכיאטריות.

החוקרים סיכמו שהטיפול בקנאביס בקרב מטופלים המאובחנים בדיסטוניה יכול לשפר חלק מהסימפטומים שלהם. יחד עם זאת, הם הדגישו שתופעות הלוואי שנלוות לשימוש בקנאביס גרמו לחלק מהמטופלים לשנות את סוג הטיפול שלהם, כאשר מטופל אחד אפילו הפסיק לגמרי את הטיפול בקנאביס בעקבות תופעות הלוואי.

מסקנות של ד”ר יהושוע (שוקי) אבירם, דירקטור התחום הקליני בסאיקי:
ישנה עלייה בפרסום מחקרים שבודקים את ההשפעה של הקנאביס על התוויות או מחלות שאינן כאב, אך שהכאב הינו חלק משמעותי מהסימפטומים שלהם ופוגע מאוד במטופלים. באופן דומה גם במחקר זה, החוקרים בדקו בין היתר את ההשפעה של הקנאביס על המחלה עצמה, אך גם על הכאב שנגרם בעקבות המחלה.
עוד דבר מעניין אך לא מפתיע שניתן לראות מתוצאות המחקר הוא הבדל משמעותי בהשפעה בין צריכת שמן קנאביס לעומת צריכת קנאביס בשאיפה – שאיפת קנאביס הראתה השפעה טובה יותר על חלק מהמדדים.
עם זאת, חשוב להכיר גם במגבלות המחקר. אמנם מדובר בגודל מדגם קטן ובסקירה רטרוספקטיבית של השיפור שיכולה להיות קשורה להטיות רבות בדיווח, אבל ייתכן שזה הדיווח הראשון שאסף נתונים קליניים על האוכלוסייה הסובלת מדיסטוניה שמשוועת לטיפול, וייתכן שטיפול בקנאביס יכול להועיל לה.

לקריאת המאמר המלא (באנגלית)>>

 

Anis S, Faust-Socher A, Sverdlov D, Lassman S, Hezi N, Anis O, Leor G, Korczyn AD, Giladi N, Gurevich T. A single-center real-life study on the use of medical cannabis in patients with dystonia. Front Neurol. 2023 Jun 29;14:1218300

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

משאף ומחסנית SyqeAir

להפחתה מהירה בעוצמת כאב עצבי כרוני1, במינימום תופעות לוואי2-3 – לשיפור איכות השינה ואיכות החיים3-4.

לפרטים נוספים צרו איתנו קשר

  1. Almog, S, et al. (2020). European Journal of Pain, 24( 8 ), 1505-1516.
  2. Aviram, J, et al. (2021). European Journal of Pain, 25(2), 359-374.   בהשוואה לצורות המתן האחרות
  3. Aviram, J, et al. (2022). PAIN Reports, 7(3), e1011.   לאחר 120 יום טיפול במשאף
  4. Aviram, J, et al. (2023). Pharmaceuticals, 16(10), 1426.

אני רוצה לקבל מכם ניוזלטר דו חודשי!

תשלחו אותו בבקשה אל:

הטופס נשלח בהצלחה.
נשמח לחזור אליך בהקדם.
דילוג לתוכן