חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

משכך כאבים טבעי (ממקור בוטני) ותרופות לכאב כרוני

טיפול בכאב כרוני בעזרת אופיאטים – משככי כאבים חזקים, בהשוואה לטיפול בכאב בעזרת קנביס רפואי.

“קנביס אינו תרופה” – במילים אלו בדיוק נפתח נוהל 106 של משרד הבריאות. נוהל שמתווה את השימוש החוקי והרפואי בקנביס רפואי, בישראל1. השימוש בקנביס רפואי בתור משכך כאבים טבעי (כלומר, מצמח ולא סינתטי מחברת פארמה) שניתן למטופלים שמתמודדים עם כאב עצבי כרוני ו/או סובלים ממגוון מצבים רפואיים אשר מאושרים לשימוש בקנביס, רק לאחר שמוצו ונכשלו טיפולים תרופתיים (שכוללים אופיאטים) ואפשרויות טיפול מקובלות אחרות. כל התוויה רפואית והמתווה שלה.

מהן המחלות שמאושרות לטיפול בקנביס? מידע מורחב בעמוד התוויות לקנביס.

ב-7 בינואר 2024 נכנס עדכון נוסף לנוהל 106 (“רפורמת הקנאביס של שנת 2024”), שמבטל את התנאי שקבע כי אישור לשימוש בקנביס למטרות רפואיות יינתן רק כקו אחרון באבחנות מסוימות, והודגש שיקול דעתם של הרופאים המטפלים1 שממליצים על טיפול בקנביס רפואי.

שוקלים מעבר מתרופות אופיאטיות לקנביס רפואי? הגעתם למקום הנכון!

אם אתם מתמודדים עם כאב כרוני או עם אחת מההתוויות הרפואיות שמאושרות לטיפול בקנביס רפואי,  הגעתם לשלב מיצוי הטיפול באופיאטים כמשכך כאבים חזק ואתם שוקלים טיפול עם קנביס רפואי – ריכזנו עבורכם את מידע מפורט ומבוסס מחקרית. בואו נעבור צעד אחר צעד.

מהם אופיאטים?

אופיאטים הם משפחה של משככי כאבים חזקים שמשמשים גם לכאב חריף (אקוטי) וגם לכאב כרוני מסוגים שונים, שנמכרים במרשם רופא, תחת רגולציה מחמירה של נרקוטיקה. הם פועלים על קולטנים במערכת העצבים, שמדכאים את תחושת הכאבי. אחת הבעיות בטיפול באופיאטים היא הסיכון הגבוה לפתח התמכרות (שימוש ממושך שמביא לעלייה מתמדת במינונים, בניסיון להשיג את אותה השפעה, לתלות ולתסמיני גמילה כאשר מפסיקים ליטול את התרופה) וכן תופעות הלוואי, שעשויות להיות קשות, כמו: עצירות, בלבול והפרעות במצב הרוח, בחילות והקאות, הזעת יתר, דופק מהיר, ירידה בלחץ הדם ועוד, ובמקרים מסוימים אף לגרום למוות בשל מינון יתר שעלול לגרום לדיכוי נשימתי היות וישנם קולטנים לאופיאטים בגזע המוח שאחראי על הנשימה.

ישנם מטופלים שמגיעים למצב שבו הם שוקלים את הרווח – משכך כאבים חזק להפחתה בכאב, מול מחיר תופעות הלוואי ומחליטים שעדיף להתמודד עם הכאב בדרכים אחרות. אחת מהדרכים האחרות היא בעזרת קנביס רפואי (משכך כאבים טבעי ממקור בוטני) שבמחקרים רבים הוצגו תוצאות ליעילות בהפחתת עוצמת הכאב הכרוני.

"הטיפול התרופתי הלא פשוט של אופיאטים בשילוב עם סטרואידים אומנם הפחית את הכאב, אבל התרופות גרמו לי לפתח התמכרות קשה. מתחילת הטיפול במשאף SyqeAir התחלתי להוריד את התרופות האופאטיות ולהיגמל מהן בהדרגה."

אורלי סבתי, נכת צה”ל. סובלת מכאב עצבי כרוני

אורלי סבתי סובלת מכאב עצבי כרוני.

ד”ר איתן רוסו, ממובילי המחקר בתחום הקנאביס הרפואי, כתב מאמר דעה על טיפול בכאב כרוני באמצעות קנאביס רפואי. ד”ר רוסו מציין את יחס ההשוואה “רווח-סיכון” בין הטיפול בקנביס לעומת השימוש באופיאטים; לדבריו, בשנת 2021, בלבד, מתו מעל ל-100 אלף איש מהשימוש באופיאטים, זאת בהשוואה לתיעוד מקרים נדירים של מוות כתוצאה משימוש בקנביס רפואי, שגם הם, לדברי ד”ר רוסו, בעיקר מסיבות משניות לעצם השימוש או על רקע חוקי2. ד”ר רוסו מסתמך על מחקרים מתועדים מקנדה ומארה”ב, בהם מטופלים עם כאב כרוני הראו שיפור בעוצמת הכאב, באיכות החיים ובמדדים נוספים, וירידה בשימוש באופיאטים ובתרופות אחרות להפחתת כאב, מציין שהחשש הכי חמור שקיים, כיום, לגבי קנאביס הוא שימוש לרעה (abuse) של בני נוער2. לקריאת ניתוח המאמר ולקישור למאמר המלא, לחצו כאן.

"קיבלתי אופיאטים להפחתת הכאב. כאח שטיפל במשך שנים בחולים סופניים שסבלו גם מכאבים חזקים, חוויתי את סכנות ההתמכרות ומאוד פחדתי לעלות במינון, ממש נלחמתי בזה. השפעת התרופה עזרה לטווח קצר ונאלצתי להתפשר ברמת ההפחתה בכאב - רק לא לעלות ברמת המינון. איכשהו הצלחתי לתפקד עם הכאב, אבל הרגשתי חסר אונים. אז הרופא המליץ לי קנביס רפואי."

שמוליק בן טל. סובל מכאב עצבי כרוני כתוצאה מפריצת דיסק ומטופל במשאף ומחסנית SyqeAir

גבר בחולצה כהה מחזיק בשתי ידיו את משאף SyqeAir

טיפול משולב אופיאטים וקנביס רפואי להפחתת הכאב

העלייה בשכיחות השימוש במשככי כאבים חזקים ממשפחת האופיאטים, וכתוצאה מכך העלייה בשיעורי ההתמכרות אליהם, חייבו את הקהילה הרפואית למצוא משככי כאבים אחרים; שגם ייתנו מענה למטופלים שסובלים מכאבים כרוניים וגם יסייעו להפחית את המינונים של התרופות האופיאטיות. אחד מהפתרונות שהוצעו הוא הקנביס הרפואי.

מאמר דעה שעסק בשימוש של קנביס ואופיאטים, בו-זמנית, להפחתה בכאב, ציין את ההשוואה של היחס רווח-סיכון בטיפול בקנאביס לעומת באופיאטים: באופיאטים שיעור התמותה הוא יחסית גבוה, בעוד שבצריכת קנאביס מקרי המוות היו נדירים3. לקריאת ניתוח המאמר וקישור למאמר המקורי, היכנסו> טיפול משולב קנאביס ואופיאטים לשיכוך כאבים: השפעת השימוש בהם בו זמנית על עוצמת הכאב.

מחקר נוסף שבדק את הבטיחות והיעילות של מוצרי קנאביס בהשוואה לסוגים שונים של תרופות אנלגטיות (משככי כאבים): אופיאטים, תרופות אנלגטיות שאינן אופיאטיות ותרופות אנלגטיות שנמכרות ללא מרשם רופא הוא הסקר שכלל גם פרוצדורות רפואיות ופעולות מכוונות לשינוי אורח חיים (יוגה, מסאג’, וכדומה). תוצאות הסקר הראו שמטופלים תופסים במידה שווה את יעילותם מוצרי הקנאביס והתרופות האופיאטיות בהפחתת הכאב, אבל: מוצרי הקנאביס נחשבים לבטוחים יותר4. מבין המטופלים שמלאו את הסקר, כ-47% מהמטופלים השיבו שמוצרי הקנאביס הם היעילים ביותר וכ-47% מהמטופלים ענו שתרופות אופיאטיות הן היעילות ביותר – בהפחתה בכאב, ובנושא תפיסת בטיחות הטיפול: כ-47% מהם דיווחו שמוצרי קנאביס הם הטיפול הבטוח ביותר לעומת, כ-21% שדירגו את התרופות האופיאטיות כטיפול הבטוח ביותר.

בסיכומיה, החוקרת הוסיפה שממצא זה יכול להסביר מדוע מחקרים רבים מראים שמטופלים מחליפים את הטיפול באופיאטים בטיפול בקנאביס4.

ממרשם לאופיאטים למרשם לקנביס

ד”ר גילת שנהב זלצמן, מומחית ברפואה פנימית, סוכרת וקנאביס מאמינה שיותר ויותר רופאים מבינים שקנביס רפואי הוא אולי הטיפול המתאים ביותר להקלה על תסמינים של נוירופתיה סוכרתית כואבת5.  “בניגוד לתרופות קונבנציונליות שהן לא מספיק יעילות ולא בטוחות, הקנביס מטפל גם בכאב וגם בחוויית הכאב – שהיא הבעיה העיקרית בנוירופתיה סוכרתית כואבת.” באותה כתבה, גם פרופסור חוליו ויינשטיין, מנהל יחידת מחקרי הסוכרת בביה”ח וולפסון ורופא בכיר במרכז DMC לטיפול בסוכרת, טוען מניסיונו העשיר כי קנאביס רפואי יעיל יותר מתרופות קונבנציונליות לטיפול בנוירופתיה סוכרתית כואבת: “התרופות הקונבנציונליות עלולות לגרום לתופעות לוואי בלתי נסבלות. הקנביס הרפואי מקל מאוד על החולים. לא ידוע עדיין איך זה קורה במדויק, אבל הקנביס מרגיע את תחושות הכאב. מרבית החולים מדווחים על הפחתת הכאב בעקבות הטיפול בקנאביס רפואי. נהיגה לאחר צריכת קנאביס אסורה, אבל מעבר לכך אין לקנאביס רפואי תופעות לוואי. לא סתם הוחלט ביק”ר לאשר לחולי נוירופתיה סוכרתית לקבל קנאביס.”5 היכנסו לקישור, לקריאת הכתבה המלאה.

ד”ר רובינסון, מומחה לאורתופדיה, מנהל יחידת מחקר ומרפאת כף הרגל במרכז הרפואי רבין ויו”ר האגודה לרפואה קנבינואידית בישראל, הוא אחד מהרופאים שמנפיקים רישיונות לקנביס רפואי בישראל. ד”ר רובינסון ממליץ מאוד על הטיפול בקנאביס רפואי: “כשהכאב הופך להיות כרוני, המוח של האדם משתנה. אתה מתחיל להתמקד יותר ויותר בכאב וזה פוגע בתפקוד היומיומי. טיפול בכאב יכול להיעשות באמצעות תרופות ממשפחת האופיאטים, זריקות שונות, פיזיותרפיה וטיפולים ברפואה משלימה. אופיאטים מאוד יעילים ומפחיתים כאב באופן דרמטי, אבל כאשר אנשים צורכים אותם במשך שנה ויותר, המוח מתרגל להשפעה של התרופה. כתוצאה מכך, כדי להשיג את ההשפעה יש צורך במינון גבוה יותר. סף הכאב הולך ויורד, וככל שצורכים את האופיאטים כך כל גירוי קטן גורם לכאב חזק יותר. בסופו של דבר התרופה הזאת הופכת ללא יעילה”. ד”ר רובינסון מציע למטופליו טיפול בקנאביס רפואי הנצרך במשאף. מדובר על המשאף הרפואי SyqeAir של חברת המדטק הישראלית Syqe , שלדבריו של ד”ר רובינסון מאפשר טיפול עם קנאביס באמצעות שאיפה ללא השפעות פסיכואקטיביות וללא נזקי עישון. “כאשר הכאב גורם לאנשים לחוסר תפקוד יומיומי ולהסתגרות בבית, אז עדיף לצרוך קנאביס שעוזר לאדם לנהל חיים מלאים ולהיות רגוע יותר”. קישור לכתבה המלאה.

"טופלתי בנוגדי דיכאון שיצרו תופעות לוואי: פגיעה בזיכרון, תופעות לוואי של עיכול, תנודתיות במצב הרוח, תחושה של אפטיות או הירדמות. זה משהו שלא הסתדרתי אתו. השאיפה הראשונה ממשאף סאיקי-אייר הראתה לי שאני על הדרך הנכונה. אני הרגשתי רגוע, צלול, מפוקס ומרוכז יותר, ואני בכלל לא הרגשתי אפקט ממסטל או שום אפקט הזייתי."

אייל רייניך, נכה צה”ל, מתמודד עם PTSD וכאב עצבי כרוני

התמכרות לקנביס

הפרעת שימוש בקנאביס CUD – Cannabis use disorder) ) שידועה גם כ”התמכרות לקנאביס” נחשבת להפרעה נפשית עפ”י ה- (Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders) DSM-5. הקריטריונים שנקבעו לאבחון ההפרעה מבוססים על אבחון “הפרעת שימוש בחומר” והם נחלקים ל-4 קבוצות6:

שליטה לקויה: כאשר מרבית ההתנהגויות של האדם סובבות סביב הקנאביס ומשקיע זמן ניכר בהשגת החומר, בהגדלת כמויות הצריכה וברצון המתמיד להפסיק את השימוש

לקות חברתית: כאשר השימוש גורם לוויתור פעילות חברתית, תעסוקתית, פנאי וכדומה

שימוש מסוכן: כאשר ישנו סיכון פיזי או נפשי בגלל השימוש

קריטריונים פרמקולוגים: סבילות שמצריכה העלאת שימוש ותסמיני גמילה.

התמכרות לקנאביס: ההבדל בין טיפול לבין שימוש חברתי

בשנת 2013, שיעור הפרעות השימוש בקנאביס בקרב משתמשי פנאי עמד על כ-31%. נשאלת השאלה: האם הקריטריונים לאבחון ההפרעה רלוונטיים גם כשמדובר בטיפול רפואי ולא בשימוש חברתי? מחקר קליני מבוקר במטופלי קנאביס, שפרסמה קבוצת חוקרים מהרווארד בדק את שיעור המקרים של הפרעת השימוש אחרי 9 חודשי טיפול בקנאביס רפואי7. החוקרים עקבו אחרי שתי קבוצות מטופלים; בשתי הקבוצות, המטופלים הם אלו שהחליטו על סוגי, מוצרי ואופן השימוש של הקנאביס. המטופלים בקבוצה הראשונה התחילו בטיפול מידי והקבוצה השנייה המתינה 12 שבועות לפני תחילת הטיפול.

המחקר בדק מדדים של: בעיות שינה (אינסומניה), כאב, דיכאון, חרדה ותסמיני הפרעות השימוש בקנאביס.

תוצאות המחקר הראו (בין היתר) שמטופלים שצרכו קנאביס למטרות טיפול פיתחו הפרעות שימוש בשיעור נמוך יותר (11.7%-17.1%) לעומת אנשים שהשתמשו בקנאביס לצורכי פנאי 31% .

הנושא הזה עדיין נחשב כסוגיה לא פתורה. קישור לניתוח המחקר המלא.

האם אפשר למנוע התמכרות לקנביס רפואי?

מנתוני משרד הבריאות, ביוני 2024 ישנם בישראל מעל ל-128 אלף בעלי רישיון לקנביס רפואי8. ולמרות שהקנאביס הרפואי עדיין מוגדר כסם מסוכן עולה השאלה האם הקריטריונים לאבחון התמכרות לקנביס מתאימה גם למטופלים שצורכים את הקנביס במינונים מדודים כחלק מטיפול רפואי וגם לאלו שצורכים קנביס לצורכי פנאי ובאירועים חברתיים. באפריל 2024 התפרסם מאמר מחקר סקירה ספרותית שיטתית שכלל 70 מאמרים. בסוגיית מינונים ותופעות לוואי, החוקרים סיכמו כי קיים מינון אופטימלי, שגם משיג את מטרותיו הטיפוליות וגם מאפשר למטופלים לתפקד ולהימנע ממצב של אופוריה – “תחושת היי”. קישור לניתוח המחקר המלא.

אנחנו בסאיקי קוראים לו: “החלון התרפויטי” ואפשר להגיע אליו בתהליך הסתגלות הדרגתי (טיטרציה) שנעשה בליווי אח או אחות מנוסה בטיפול רפואי בעזרת קנביס, רק בעזרת משאף סאיקי אייר שמאפשר שאיפה של מינון מדיד של THC יחד עם כל שאר מרכיבי הקנאביס בארוסול.

כל מטופלי SyqeAir מתחילים את הטיפול במשאף בליווי רפואי מקצועי של אח או אחות, במטרה להתאים לכל מטופל/ת את המינון המדיד האפקטיבי הנמוך ביותר (Lowest Effective Dose- LED); מינון שמפחית את הכאב ותסמינים נוספים במינימום (עד בכלל לא) תופעות לוואי.

נתונים מעדויות מטופלים “בעולם האמיתי” מראים:

  • ההפחתה בעוצמת הכאב, אצל מטופלי משאף ,SyqeAir שוות ערך לטיפול עם 20 עד 40 גרם של קנאביס בחודש10-9, בעוד שמינון ה-THC היומי שהמטופלים שואפים נמוך פי 79(!) בהשוואה לתכשירי קנביס עתירי11THC
  • מינוני השאיפה היומיים השכיחים ביותר בקרב המטופלים שלנו הם: 1,000 מק”ג (מיקרוגרם) ו-2,000 מק”ג (1 מ”ג / 2 מ”ג, בהתאמה). עם זאת, גם מטופלים שזקוקים למינון יומי גבוה יותר (בין 4,000 ל-15,000 מק”ג ביום, שיעור התופעות הלוואי שלהם נמוך בהרבה משל מטופלים שצורכים בכל צורת מתן אחרת (120-130 מיליגרם ביום)*

אם מעולם לא השתמשתם בקנביס רפואי (לא בשביל הכיף ולא לטיפול רפואי) מה שנקרא בשפה המקצועית “מטופלים נאיביים” תדעו שלפי העדויות שבידנו, מטופלים ללא שימוש קודם בקנביס צורכים פחות שאיפות ביום ממטופלים עם ניסיון קודם עם קנאביס – כדי להגיע לאותה יעילות של הפחתה בכאב*.

  1. https://www.gov.il/BlobFolder/policy/cn-106-2019/he/files_circulars_cn_CN_106_2019.pdf
  2. Russo EB. When The Pharmacopoeia Fails: Cannabis for Pain. Pain Med. 2023 Jul 5;24(7):912-913.
  3. Nielsen, S., Picco, L., Murnion, B. et al.Opioid-sparing effect of cannabinoids for analgesia: an updated systematic review and meta-analysis of preclinical and clinical studies.  47, 1315–1330 (2022)
  4. White SA, Bicket MC, McGinty EE. Perceived Safety and Effectiveness of Cannabis and Other Types of Pain Treatments Among Adults with Chronic Noncancer Pain in U.S. States with Medical Cannabis Programs. J Gen Intern Med. 2023 Aug;38(11):2633-2635.
  5. https://www.mako.co.il/cannabis-magazine/Article-c665a2523757481027.htm
  6. רשותון – עלון 2 של תחום המחקר ברשות למאבק באלימות, בסמים ובאלכוהול
  7. Cooke ME, Potter KW, Jashinski J, Pascale M, Schuster RM, Tervo-Clemmens B, Hoeppner BB, Pachas GN, Evins AE, Gilman JM. Development of cannabis use disorder in medical cannabis users: A 9-month follow-up of a randomized clinical trial testing effects of medical cannabis card ownership. Front Psychiatry. 2023 Mar
  8. נתונים עדכניים מרישיונות מטופלים היחידה לקנביס רפואי (יק”ר) יוני 2024
  9. Aviram J, et al. (2022). PAIN Reports. 7(3). e1011.
  10. Aviram, J, et al., (2023). Pharmaceuticals, 16(1426), 1-15.
  11. Aviram J, et al. (2021). Pharmacological Research. 169(105651). 1-10.

*Data on file Cut-off date 2024

SyqeAir - משאף ומחסנית לקנאביס רפואי

להפחתה מהירה בעוצמת כאב כרוני ממקור עצבי
ולשיפור איכות השינה

במינימום תופעות לוואי פסיכואקטיביות

בלחיצת כפתור,
בלי הכנות מוקדמות

בליווי אחות (הטבה חינם במקום 1,450 ₪)

לשמירה על תפקוד תקין בשגרה ולאיכות חיים מיטבית בצל הכאב

אני רוצה לקבל מכם ניוזלטר דו חודשי!

תשלחו אותו בבקשה אל:

הטופס נשלח בהצלחה.
נשמח לחזור אליך בהקדם.
דילוג לתוכן